Faghandel
Brukt utstyr
Innbytte
Til kassen
Totalt: 0

Meny

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-
Våre ambassadører Utstyrstips

Fra DSLR til speilløst av Ole Jørgen Liodden

 

Ole Jørgen Liodden er en fotograf, ekspedisjonsleder og forfatter med fokus på fugler og dyr, gjerne i polar strøk. Han har vært ambassadør for Canon, Nikon og JapanPhoto Pro, og nå siden april 2021 for Stjørdal Foto. Ole Jørgen har vunnet et titalls internasjonale fotopriser i blant annet Wildlife Photographer of the Year og GDT. En av bøkene han har utgitt er 101 gode fotoråd for naturfoto som gir praktiske råd for å bli en bedre naturfotograf. På denne bloggen vil Ole Jørgen dele noen av sine erfaringer innen naturfoto og utstyr som kan være nyttig.

 

En av mine første tester med speilløst kamera var på Falklandsøyene i oktober 2018 med Sony A7RII-kamera.
Mulighetene for å rask og presis AF i «Liveview-mode» med utvippbar LCD-skjerm var noe jeg satte stor pris på.
Utstyr: Sony A7RII + Sony 85/1.8 med eksponering: f.1.8, 1/8000 sek og ISO 50

 

Velge riktig kamera - speilløst eller DSLR?

De siste årene har mange fotografer, inkludert meg selv, skiftet fra DSLR til speilløst, og mange har også i samme omgang skiftet kameramerke. Det er alltid noe pes å gå over til et nytt kamerasystem, men enkelte ganger er det nødvendig. Noen fordeler med speilløst (kontra DSLR) kamera som overbeviste meg til å gå til speilløst var og fortsatt er:

  1. Muligheter for elektronisk søker gjør kameraet lydløst, noe som er viktig ved fotografering av fugler og dyr eller andre situasjoner hvor du ikke vil bruke et støyende kamera. De fleste speilløse kameraer må derimot være innstilt på mekanisk lukker for å avfyre blitz, men i de aller fleste situasjoner bruker jeg elektronisk lukker.

  2. Elektronisk lukker gir mulighet for ekstrem skuddtakt, med opptil 30 bilder i sekundet. Ved fotografering av action-situasjoner er dette noe som øker mulighetene for å fange øyeblikket.

  3. Vekten på speilløse kameraer er fort den halve av det man er vant til på DSLR- kameraer. Optikken er også vesentlig lettere. Dette er en stor fordel ved f.eks flyreiser hvor vektrestriksjoner ikke er noe stort problem lenger med speilløst kamerasystem. Det er også mye lettere å håndholde kamera med teleoptikk noe som ble for slitsomt tidligere med DSLR.

  4. Speilløse kameraer og objektiver er også mindre enn tilsvarende for DSLR-kameraer, noe som gjør det lettere å ha med seg, og får plass til i f.eks undervannshus som jeg bruker en del.

  5. Den digitale søkeren gjør AF i «Liveview-mode» lynkjapp og til å stole på. Ved lavt perspektiv er utvippbar skjerm svært hendig, noe jeg bruker ofte. Med DSLR-kameraer (f.eks Nikon D850) har jeg irritert meg over at bare ca halvparten av situasjonene i «Liveview»-mode blir skarpe - selv uten bevegelse - mens nå med speilløst så er treffprosenten nær 100%.

  6. Fjernstyring av kameraer med aktivert «Liveview»-mode og via Wifi eller Bluetooth har blitt langt mer stabile og brukeranvendelige med speilløst enn med DSLR-systemer. Dette åpner opp for nye spennede muligheter for fotografering som tidligere var «umulig» eller farlig.

  7. De største kameramerkene investerer tungt innen teknologien for speilløse kameraer og objektiver - det er der fremtiden ligger. Uavhengig av hvilket kameramerke man ønsker å bruke framover, så er det speilløst som er fremtiden!

Mitt råd hvis du vurderer overgang til speilløst kamerasystem er å selge DSLR-utstyret ditt nå mens bruktprisene fortsatt er relativt bra, og du sitter igjen med penger til å investere i nytt kamerasystem, eventuelt med adapter for noen DSLR-objektiver du ikke ønsker å selge.

I neste blogg vil jeg gi noen tips om funksjoner for valg av kamerahus du bør vurdere før kjøp av speilløst kamera.

 

 

Speilløse kameraer gir nye muligheter for kreativ fotografering med f.eks fjernstyring av kamera i undervannshus på 2-3 meter lang stang,
som i dette bilde av isbjørn på Svalbard. 
Utstyr: Sony A7RIII + Sony 24-70/4.0 med eksponering: f.9.0, 1/2500 sek og ISO 400